Enne internetiajastut käis meie jaoks kogemuste hankimine suhteliselt must-valgel moel – kõike pidi ise järele proovima. Erinevate kultuurisündmuste kohta kirjutati küll kriitikute poolt arvustusi, majutusasutustele ja restoranidele jagasid professionaalsed hindajad tärne, aga tavainimese jaoks jäi see sageli kaugeks ja võõraks. Me tahame teada, mida tavaline inimene hotellist, muusikaalbumist või lennuvedaja kvaliteedist arvab.
Tänapäeval on olukord kardinaalselt muutunud. Inimesed avaldavad varmalt – ja sageli anonüümselt – oma arvamust taksojuhtide, toidukullerite, muusikute eraelu ja nende uute lugude ja kõige muu võimaliku kohta. Alati ei saa enam päris kindel olla, kas internetist leitud hinnangud on adekvaatsed, objektiivsed ja päris kasutajate poolt kirjutatud. Milliseid veebilehti saab usaldada, kust leida ausad kasiino arvustused või muusikaalbumite hinnangud?
Muusikaalbumite arvustuste tase on langenud
Enne YouTube´i, Spotify ja Apple Music aega olid albumiarvustustel inimeste maailmas väga vajalik ja kindel koht. Plaadi või kasseti ostmine maksis raha ja paljud kuulajad ei tahtnud seda ilmaasjata kulutada. Muusikakriitikute hinnangutel ja raadios mängitud lugudel oli sellel ajal väga suur roll inimeste ostuotsuste kujundamisel. Täna saab enamikke lugusid kuulata tasuta või väga väikese tasu eest ning albumite hindamine ei ole enam tarbijate ostuotsuse peamiseks sisendiks.
Debatt selle üle, kas muusikaarvustustel on mingit väärtust, ei ole midagi uut. Arvustusi siiski kirjutatakse, vaatamata sellele, kas lugeja nendest mingit kasu lõikab või mitte. Kuigi kriitikute võimuses on suunata trende ja kujundada kasutajate käitumist, siis kirglike muusikafanaatikute hinnangul on muusikakriitika professionaalne tase langenud. Kuigi kriitikutel, blogijatel ja arvamusartiklite kirjutajatel on tänu internetile kasutada palju rohkem infot ja taustamaterjali, on alles jäänud vähe selliseid arvamusliidreid, kelle arvamus paljudele korda läheb.
Harjumuspärase paberlehe formaat on sisuliselt väljasurnud, inimesed ei viitsi enam pikki tekste lugeda ja arvamusartiklite sisu ja mahtu kärbitakse pidevalt. See toob omakorda kaasa pealiskaudsed arvamusartiklid, millel lugeja jaoks sageli kasutusväärtust peaaegu polegi.
Internetis on iga kommentaator kriitik ja kohtumõistja
Internet ja sotsiaalmeedia on avanud võimaluse kõikidele kasutajatele olla kriitik ja kohtumõistja. Oma arvamuse saab sageli jätta anonüümselt, mis omakorda tõstatab küsimuse hinnangute usaldusväärsuses. Soovitame siinjuures igas valdkonnas – olgu selleks siis muusika, teater, hotell, veebikasiino või autorent – usaldada neid veebilehti, kus tagasiside ja arvamused ei ole anonüümsed.
Mitmetel hinnangusaitidel annavad teenuse ja toote osas arvamuse vastava valdkonna väljaõppinud professionaalid. Loomulikult on ka nendel oma eelistus ja maitse, kuid vähemalt saab peaaegu kindel olla, et tegemist ei ole varjatud reklaamiga. Facebook ja Instagram on juba kehtestanud tingimuse, et igasugune reklaam peab olema vastavalt tähistatud, et mitte viia vaatajaid eksitusse nagu oleks tegemist suunamudija või blogija objektiivse arvamusega. Loodame, et ühel päeval jõuab samasugune tava ja käitumistrend ka muudele veebilehtedele.
Photo by James Sutton on Unsplash